bgi_pnk



        Rugklachten door slapen                         



Rugklachten door slapen


Een verkeerde slaaphouding kan leiden tot een stijve rug en rugpijn. Dat geldt ook voor een matras dat niet de juiste ondersteuning biedt.


1. Verkeerde slaaphouding

Half gedraaid op de zij

Er ontstaat draaiing en spanning in nek en rug (meer info: zijslapen rugpijn nekpijn hoofdpijn)


spanning-in-nek-en-rug


Op de buik

Erg belastend voor de nek en een beetje belastend voor de rug (meer info: buikslapen rugpijn nekpijn hoofdpijn).


buiklig-spanning-nek-en-rug



 Op de rug

 Beetje belastend voor de rug. Als het hoofd opzij draait: belastend voor de nek  

(meer info: rugslapen rugpijn nekpijn hoofdpijn).


rugpijn-in-ruglig



De beste slaaphouding:

Op de zij met Body pillow

Nek, rug en schouders liggen in een neutrale positie en kunnen optimaal herstellen van de belasting van overdag.

Meer info: beste slaaphouding-minder klachten

goede-slaaphouding-met-body-pillow


▲ naar boven


2. Een verkeerd matras

Voor de rug is de stand van het bekken cruciaal. Dit is de basis van de wervelkolom. In veel situaties is het matras niet goed afgestemd op de gebruiker, waardoor het bekken scheef ligt:


verkeerde-slaaphouding-matras


Als het lichaam verkeerd wordt ondersteund, ontstaat er spanning in de rug.

Dit kan worden opgelost door het matras aan te passen aan de lichaamsmaten en het gewicht. In onderstaand voorbeeld leidt een zachtere heupzone en een hardere beenzone tot een ontspannen houding:


goede-slaaphouding-met-hi4-matras


Als het lichaam goed wordt ondersteund, ligt de rug recht en ontspannen.

De wervelkolom herstelt optimaal als de rug ’s nachts in een neutrale stand ligt. Daardoor kunnen rugklachten verminderen en veelal geheel herstellen.

Kijk voor het individueel instelbare matras - en het effect daarvan - op: Hi4matras




Lees verder over rugklachten:



Ga naar afdeling 'kussens'


Bekijk Ligwijzer kussens in webshop







AddThis Social Bookmark Button
 
Home > PIJN & KLACHTEN > Rugklachten